17-12-2017
A jednak aukcja...

17-12-2017
Like Madonna

10-12-2017
Madonna u Kelly i Ryana - nowy album w 2018?

07-12-2017
Madonna w Live with Kelly and Ryan

03-12-2017
Boy George zaprasza Madonnę do Vegas








data premiery:
2 września 2011 [Festiwal w Wenecji]


9 grudnia 2011 [USA]

Oświadczenie reżyserskie Madonny:
Zawsze intrygowała mnie historia króla, który zrezygnował z korony dla kobiety, którą kochał. Dlaczego to zrobił i co tak niezwykłego było w Wallis Simpson? Chciała opowiedzieć o tym z nowoczesnego punktu widzenia, więc stworzyłam historię Wally - młodej kobiety uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie. Ona wie, że musi zmienić swoje życie i rozpoczyna podróż z ciemności do światła z Wallis jako jej duchową przewodniczką. Obsesja Wally na punkcie historii miłosnej Wally i króla jest tym, co ją ostatecznie ocali. Przeżywa ten historyczny romans. Pomimo że wydaje się to być dziecinne i obsesyjne, to zmusza Wally do zadawania pytań, podejmowania ryzyka i wzięcia życia w swoje ręce. By wybrać rzadziej uczęszczaną drogę. I w końcu znaleźć wolność.


Wstęp
Madonna po raz drugi staje za kamerą, jednak tym razem postanowiła zaprezentować nam pełnometrażowy film fabularny. Królowa Pop postanowiła zaczerpnąć z historii Wielkiej Brytanii, nie kręcąc jednak historycznego filmu. W.E. to historia amerykańskiej rozwódki Wallis Simpson i brytyjskiego króla Edwarda VIII, który dla Amerykanki zrezygnował z tronu. Wydarzenie, które mocno zapisało się na kartach historii Zjednoczonego Królestwa. Historia Wallis i Edwarda nie jest jednak jednym wątkiem w filmie Madonny. Obok historii z początku XX wieku widzimy wątek współczesny, gdzie zamężna Wally Wintrop oczarowana wręcz bajkową w jej oczach miłością książęcej pary marzy o takiej samej miłości. Tym samym Królowa Pop stworzyła obraz, który pokazuje nam równolegle migawki z obu historii: tej dawnej – widzianej oczami Madonny i tej współczesnej – nierealnej, ale jednak możliwej do zaistnienia.


Edward i Wallis na kartach historii
Wallis i EdwardWarto przyjrzeć się historycznym podstawom filmu Madonny. Artystka postanowiła zająć się dość nietypowym wydarzeniem w historii Wielkiej Brytanii. Chodzi tutaj o abdykację Edwarda VIII. Edward, następca brytyjskiego tronu, zakochał się w Wallis Simpson – Amerykance i w dodatku mężatce. O romansie Wallis i Edwarda wiedziano już przed faktem objęcia przez niego tronu. Zapytany przez swojego ojca o związek z Wallis Edward zaprzeczył. Po tym jak Edward został koronowany na króla, cała historia bardzo mocno wysunęła się w światło jupiterów. Wallis została zaszczuta przez media i uciekła do Francji. Wallis rozwiodła się z drugim mężem jednak zarówno poślubienie rozwódki, jak i Amerykanki nie było możliwe i mile widziane dla głowy państwa, który w Wielkiej Brytanii jest także głową Kościoła Anglikańskiego. Według zasad panującej w Wielkiej Brytanii religii rozwodnicy nie mogą wchodzić ponownie w związek małżeński, dopóki poprzedni małżonek żyje. Poza tym ministrowie byli zdania, że Brytyjczycy nigdy nie zaakceptowaliby Amerykanki, a tym bardziej podwójnej rozwódki na tronie brytyjskim. Król zrzekł się tronu oficjalnie, podpisując akt abdykacyjny w obecności swoich braci: księcia Gloucester, księcia Jorku i księcia Kentu.

W komunikacie radiowym 11 grudnia 1936 roku ogłosił: Jest dla mnie niemożliwym nieść na sobie ciężkie brzemię odpowiedzialności i wykonywać moje obowiązki jako król, tak jak bym chciał to robić bez pomocy i wsparcie kobiety, którą kocham.

Tym samym Edward stał się księciem Windsor, a poślubiona pół roku później Wallis księżna Windsor, jednak bez tytułu Jej Królewska Wysokość. Tytuł Jej Królewskiej wysokości zabraniał tym samym Edwardowi także przemawiania w izbie lordów.

Jest jeszcze inny powód, dla którego ta postać w brytyjskiej historii jest tak jaskrawa. Edward i Wallis oskarżani było o sympatyzowanie w Nazistami. W 1937 roku już wtedy para książęca odwiedziła w Niemczech Adolfa Hitlera, co było im wcześniej bardzo mocno odradzane Wielkiej Brytanii. Kiedy wybuchła wojna Edward, został generałem majorem i miał się zająć misja brytyjska we Francji. Potem został oskarżony przez niemieckiego ministra w Hadze o wydanie planów obrony Belgii. Kiedy najechano Francję, Edward i Wallis udali się do Hiszpanii,a potem Portugalii. Naziści próbowali nakłaniać go do współpracy, ale odmówił. W końcu para książęca została przetransportowana na Bahamy, gdzie Edward został gubernatorem kolonii brytyjskiej.




Praca nad filmem
Madonna ujawniła, że myślała o wyreżyserowaniu filmu W.E. jeszcze przed zrealizowaniem w 2008 roku swego reżyserskiego debiutu Filth and Wisdom. Wtedy jednak nie czuła się na siłach, żeby podjąć się tak skomplikowanego zadania. W 2009 roku pojawiła się informacja, że Madonna zacznie prace nad filmem W.E.. Przy napisaniu scenariusza pomagał jej ówczesny mąż reżyser filmowy Guy Ritchie. Współautorem scenariusza został inny reżyser Alek Keshishian. Jedną z pierwszych postaci, nad którą zaczęła pracować Madonna był Jewgienij – rosyjski imigrant w Nowym Jorku, w którym później zakochuje się Wally. Jewgienij pracuje w jako strażnik w domu aukcyjnym.

Madonna bardzo w swoim filmie skupia się na wątku miłosnym między Wallis, a Edwardem. Podobno przeczytała na temat pary książęcej bardzo dużo książek. Poza tym starała się spotkać z ludźmi, którzy znali księcia i księżną. Królowej Pop udało się nawet spotkać z członkami rodziny Królewskiej. Odwiedziła także parę książęcą Gloucester, rozmawiała z pracownikami pałacu Buckingham i historykami. Wszystko to uczyniła, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak Edward w 1936 roku oddał tron z powodu Wallis.

Kiedy ekipa filmowa po raz pierwszy skontaktowała się z pałacem królewskim, nie od razu wyrażono ochotę do współpracy. Jednak kiedy usłyszano, że za projektem stoi sama Madonna od razu udzielono jej wsparcia i zorganizowano spotkania z ważnymi ludźmi. Skontaktowano się z całą rodziną królewską i spytano czy chcieliby spotkać się z Madonną i ekipą filmową. Część z seniorów rodu nie przyjęła zaproszenia. Inni zgodzili się. - mówi anonimowy informator The Sun.

Można powiedzieć, że Madonna zyskała też coś w rodzaju królewskiego przyzwolenia na film w postaci księżnej Michael z Kentu. Obie panie spotkały się przy okazji, kiedy Madonna zbierała materiały na temat Wallis Simpson.

Madonnę uważam za miłą. Mój mąż nie był zainteresowany spotkaniem jej, ponieważ nie interesuje się show biznesem. - powiedziała księżna.

Para książęca poznała Wallis, kiedy ta była już starszą kobietą. Jednakże księżna Michael z Kentu nie był w stanie dostarczyć Madonnie dużo informacji na temat Wallis.

Księżna była już zbyt wątła by plotkować, kiedy miała okazję ją poznać. Powiedziałam jednak Madonnie, że Wallis był z tych kobiet, które potrafiły zatrzymać ruch uliczny. - mówi dalej księżna.

Była cudem - nie inaczej niż Madonna! - wspomina także.

Madonna podobno starła się także o pozwolenie na kręcenie filmu na terenie pałacu Buckingham. Jednak nie jest to potwierdzona informacja.

Królowa Pop kręciła film w Wielkiej Brytanii (Londyn), Francji (Marsylia), USA (Nowy Jork).


Obsada
Madonna obsadziła w rolach księżny i księcia Windsor Jamesa D'Arcy i Andreę Riseborough. Pierwotnie w rolę Edwarda miał się wcielić Evan McGregor, a Wallis Vera Farminga. Jednak z różnych powodów nie przyjęli propozycji Madonny. Oprócz aktorów wymieniono także dwie osoby z ekipy filmowej: David Parfitt i Nina Gold zrezygnowali z współpracy z Madonną z powodu różnic artystycznych. W rolę Wally Wintrop wcieliła się Abbie Cronish, jej męża Richard Coyle, a Jewgienija zagrał Oscar Isaac. W postaci króla Jerzego V i jego syna Alberta, młodszego brata Edwarda, wcielili się James and Laurence Fox – także w prawdziwym życiu ojciec i syn.


Kostiumy
Dużą rolę w filmie odgrywają kostiumy. Sama Wallis ma aż 80 zmian stroju, gdzie mamy kreacje od Balenciaga, Christian Dior, Madeleine Vionnet and Elsa Schiaparelli. Więkoszść strojów Wallis jest muzealnymi eksponatami, dlatego też nie można było ich wykorzystać. Strojami do filmu zajęła się Arianne Phillips, która na potrzeby filmu odtworzyła stroje na podstawie wzorów dostarczonych z muzeów i zaprojektowała nowe wzorowane na tych dawnych. Biżuterię dostarczył Cartier.

Suknia ślubna wystawiana w muzeum w Szkocji zagrała główną rolę w filmie Madonny. Madonna prosiła o tę suknię do swojego reżyserskiego debiutu fabularnego W.E. o Edwardzie VIII i jego żonie Wallis Simpson. Strój był częścią wystawy Małżeństwa w filmach pokazywanej w National Museum of Costume (Narodowe Muzeum Kostiumów) w Shambellie House w pobliżu Dumfries. Suknia była noszona przez Joely Richardson, która wystąpiła w telewizyjnej produkcji Edward i Wallis z 2005 roku. Suknia została zaprojektowana przez Michaela O'Connora i założyła ją Andrea Riseborough, która zagrała Wallis Simpson.

Muzeum Narodowe Szkocji zgodziło się na wykorzystanie sukni, która miała być pokazywana do października 2010.Dyrektor National Museum of Costume Margaret Roberts powiedziała, że jest szczęśliwa mogąc wysłać suknię Madonnie.

Nasza wystawa Małżeństwa w filmach zawiera mnóstwo wspaniałych sukien, które opowiadają nie tylko o historii tego okresu, które reprezentują, ale także o stylu i uroku Hollywoodu. To jest sukienka, która została stworzona na potrzeby kina, więc kiedy otrzymaliśmy zapytanie od firmy producenckiej Madonny, byliśmy bardziej niż chętni spełnić prośbę. - powiedziała Roberts.


Muzyka
Muzykę do filmu skomponował Polak – Abel Korzeniowski. Korzeniowski stwierdził, że to może być moje najlepsze dzieło. Madonna naprawdę pozwoliła mi rozwinąć skrzydła. Dwa utwory stworzył William Orbit, jednak nie wykorzystano ich w filmie. Madonna natomiast nagrała balladę Masterpiece, która pojawi się także na jej dwunastym studyjnym albumie, Ścieżka dźwiękowa ma pojawić się w sprzedaży w lutym 2012 roku.


Promocja filmu i odbiór
Bardzo długo trwały spekulacje na temat tego kiedy i gdzie film będzie miał swoją uroczysta premierę. Mówiono o festiwalu w Cannes, jednak ostatecznie film zaprezentowano na Festiwalu Filmowym w Wenecji we wrześniu 2011 roku. Potem film pokazano także w Toronto (TIFF), Londynie (BFI), a także w Nowym Jorku na projekcji w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA).

Podobno po swojej pierwszej projekcji zebrał brawa. Opinie krytyków były od dobrych po miażdżące, zapewne dlatego, że sygnowany imieniem Madonny. Film jednak zawsze zostaje koniec końców oceniony przez publiczność, a krytycy, trzeba pamiętać, często też się mylą.

Telegraph
Film określony został jako lepszy niż oczekiwano, śmiały, pewny siebie i bez zabawnych sytuacji. W filmie zauważa się podobieństwo do klipów muzyki pop - zbliżenia łzy. Muzyka Korzeniowskiego podgrzewa atmosferę, gdzie emocje i tak sięgają już zenitu. Wskazuje się na egzotyczne miejsca ,jak i ekskluzywne marki, przepych i blichtr. Film jest określany jako ulga po tylu nudnych, sztywnych filmach o tej niepopularnej parze.

Guardian
Po tym jak opisana zostaje historia opowiedziana w filmie....Madonna zostaje skrytykowana za film jako głupkowaty i nieudany. Określany być może jako lepszy od poprzedniego filmu. Według gazety reżyseria Madonny ledwo łapie się jako reżyseria.

IndieWire
Krytyka zaczyna się od scenariusza, który jest określany jako pełny stereotypów i trochę niezdarny. Podobno brak podobieństw między postaciami w równolegle biegnących historiach. Film określony bardziej jako hagiografia Wallis, reżyser stara się zapomnieć o tym, że Edwarda i Wallis oskarżano o sympatyzowanie z nazistami. Podejście Madonny określony jako rzuć wszystko na ścianę i zobacz co zostanie, a co odpadnie. Kamera jest niespokojna, ujęcia skaczą. D'Arcy określony zostaje jako najsłabszy z pierwszoplanowych aktorów - ładny, ale robi wrażenia. Cronish określona jako mało wiarygodna. Issac miły do oglądania i ma najlepsze kwestie. Riseborough jest jak zwykle dobra, scenariusz nie daje jej pełnego pola popisu. Dobór muzyki straszny, a muzyka Korzeniowskiego gorsza od tej w A Single Man (Samotny mężczyzna). Kiepskie sceny do Wallis tańcząca do muzyki Sex Pistols i Riseborough jako staruszka przypomina Drakulę Brama Stokera. Sugeruje się, że Weinstein kupił film nie widząc go.

Hollywood reporter
Wskazuje się na to, że Weinstein liczy chyba na zainteresowanie ze względu na The King's speech (Jak zostać królem), ponieważ film sam w sobie raczej się nie sprzeda. Wally - historia kobiety na ekskluzywnej zakupowej wyprawie. Historia Wally i Jewgienija wydaje się być sztuczna. Druga historia ma więcej smaku. Dynamicznie pokazana historia, gdzie Wallis jest pionkiem na królewskiej planszy szach, nigdy królową. Dzieli na koniec z Edwardem los pary najpopularniejszych pasożytów.

Film trafił do kina na tydzień w grudniu 2010 w USA. Ponownie zostanie tam pokazany w lutym 2011 roku. Premiery europejskie będą miały miejsce w 2012 roku zaczynając od premiery brytyjskiej w styczniu. Termin polskiej premiery nie jest na razie znany. Prawa do dystrybucji filmu na terenie USA wykupiło The Weinsetin Company. Głównym dystrybutorem filmu jest IM Global.